Estelle

Hej kära läsare!

Som alla vet (utgår jag ifrån) har Sverige fått
en ny prinsessa. En ny tronföljare. Detta är
historiskt, eftersom det är den första flicka
som fötts till tronföljare eftersom lagen om
att kvinnor kan bli regenter ändras 1980 året
kronprinssesan Viktoria skulle fylla 3år.

Jag tycker det är jätte kul att vi har fått en ny
sessa i landet. En ny generation kungligheter.
Jag gillar monarkin. Jag tycker inte det är en
förlegad sak som bör avvecklas utan jag tycker
det är en bra sak att det finns och eftersom det
inte finns så många monarkier runt om i världen
så är det bra för turism. Och den svenska kungafamiljen
är väldigt populär internationellt. Det tycker jag är
väldigt bra för vi behöver all turism vi kan få. Jag
tror personligen inte att Sverige skulle gynnas av
att vara en republik.

Våran nya prinsessa som alltså föddes 23/2 - 2012
heter Estelle Sylvia Ewa Mary Bernadotte. Det har
ju varit många diskussioner i media angående
hennes namn om det är passande eller inte för en
royalitet. Och jag kan ju hålla med om att det är ju
ovanligt att döpa nån till Estelle i en kungafamilj,
det är ju inte traditionsenligt. Därmed är det ju inte
berättigat av Herman Lindquist (nån kungahus 
historiker) att säga att det låter som en nattklubbs-
drottning bara för det. Det är att gå över gränsen.

Däremot reagerade jag på hennes mellannamn.
Ewa är ju ett svenskt namn, men att stava det
med W istället för V känns väldigt internationellt
och osvenskt. Samma sak med hennes mellan
namn Mary. Varför inte Marie eller Maria, det
känns som att tillhör man en kungafamilj borde
man vara noga med att välja namn som representerar
den egna nationen eller är det bara jag?

Jaja, skitsamma. Vi har en ny prinsessa i landet.
Nytt liv. Å glada föräldrar, såklart :) Grattis Viktoria & Daniel.

Grattis till resten av familjen Bernadotte och familjen Westling :)




Nu är det filmdags för mig och MIN Daniel.

Jag önskar er en trevlig helg.

Ha det gött!! Kram /Y

Kommentera här: