Klasskillnader

Hej kära läsare!
 
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17321840.ab
"Vi som aldrig sa blatte"
 
Ovanstående artikel fick mig att tänka på min skoltid.
Låg och mellanstadiet gick jag på Mariehemskolan där
var och varannan person var av annan nationalitet och
det var ju inget konstigt för man hade ju vant sig med det
att nån var från Chile, nån från Somalia och nån från Tunisien osv. 
 
Sen kom chocken när jag började på högstadiet och på Teg.
Den enda som inte var vit på hela skolan var adopterad. För
er som inte bor i Umeå, tänk er att komma från en mildare
version av Rinkeby till Östermalm och bara vara omringad
av läkarungar och dylikt. Jag säger inte att jag inte trivdes
på min högstadieskola eller att det var dåligt folk men kultur-
skillnaden var enorm. Det kändes inte som att man var i 
samma stad. Bara några kilometer hemifrån. Det är helt
galet att det ska vara så stora klassskillnader på två olika
bostadsområden i en och samma stad. I en vanlig svensk stad.
 
"Vi som aldrig sa blatte"
 
 
 

Kommentera här: