Fullmånen

Hej kära läsare!
 
Det är fullmåne ikväll.
(bilden är inte den bästa men har aldrig hävdat
att jag är proffs fotograf + mobilkamera..
Ni kan lägga ihop ekvationen..)
 
Men det är häftigt med fullmånen.
Den är vacker och tar fram mycket känslor.
Positiva, negativa, melankoli. Kanske därför
jag också varit så trött idag, Kanske har känt
på mig att fullmånen varit påväg.Jag vet inte.
Men jag vet att jag älskar henne. Fullmånen alltså. 
 
Det finns en sång/visa som Cornelis skrev som
heter Telegram till fullmånen. Lisa Nilsson har
bland annat sjungit den. Jag tyckte den passade en kväll som denna. Här nedanför är texten. 
 

Fullmånen, jag undrar, vad lyser den för,
nån mening ska det väl vara?
Den hänger i luften bara.
Men inte för att den stör
men inte gör den mig glad, 
så Ann-Katrin Rosenblad.

För tänker man efter så är det ett lik
som lyser på oss om natten.
Där finns varken luft eller vatten.
Visst speglas den i vår vik,
men den ligger på Lit De Parade,
sa Ann-Katrin Rosenblad.

Du håller min hand, sa Ann-Katrin
berätta varför du gör det.
Tror du att du får nånting för det?
Nej, karlar är ena svin
som svamlar om kärleks glöd.
Men månen är kall och död. 
 

Kommentera här: